© Miroslav Vomáčka
Perokresba A4, 12/2010
Autoveterán - stará Fordka "vytuněná" pro zimní podmínky
Ford T Snowmobil z roku 1922 byl první předchůdce sněžného skútru.
Základem pro něj byl legendární Ford T, vyráběný v USA od roku 1908, ovšem s modernější karoserií. Tuhé nápravy vozu byly odpruženy listovým perem a jeho čtyřválcový motor dával výkon 20 koní (15 kw).
Ford T byl dlouhý 3,4 m, široký 1.68 m a podle provedení vysoký až 1.8 m. Verze pro první snowmobil byla vybavena na zadní nápravě čtyřmi koly, opatřenými kovovými pásy a vpředu nahradily kola dvě řiditelné lyže. Majitel patentu, jistý Virgil D. White, vyráběl i verzi s užším rozvorem kol, přizpůsobeným tehdy používaným saním, aby se jeho motorové saně mahly pohybovat v jejich kolejích. První čtyři kusy byly v zimě používány americkou poštou pro doručování spěšných zásilek.
Snowmobil mohl i na sněhu dosahovat rychlosti okolo 50 km/hod. Výměna kol za lyže a pásový pohon prý byla tak jednoduchá, že ji zvládl během pár minut každý farmář. Patent se ujal i jako sandmobil, tedy písečné auto, a úspěšně jezdil v Jižní Africe, Alžírsku a v Egyptě. Mezi lety 1924 až 1929 se těchto pásových vozidel vyrábělo ročně až 3300 kusů.
Model: Ford T Snowmobil
Zdvihový objem: 2898 ccm
Počet válců: 4
Výkon: 20 k/14,7 kW
Maximální rychlost: 50 km/h na sněhu
Rok výroby: od roku 1922
Výrobce: Ford Motor Company
VENDY atelier - (46) |
Praga V3S - (7) |
Praha - Pražský hrad, Karlův m... - (7) |
Zetor 50 Super - (6) |
Český lev - (6) |
Jawa 250 Speciál - (6) |
Fiat 703 traktor - (6) |
Káva - (6) |
Jawa 05 Pionýr - (6) |
Aero 30, sportovní, r.v. 1934 - (5) |
Divočák - prase divoké - (5) |
Zetor 15 - (5) |
Český lev - (5) |
Daněk evropský - (5) |
Čarodějnice - (5) |
Řím - Colloseum - (5) |
Bažant - (5) |
Motorový vlak - (5) |
Aero 1000 - (5) |
Mouka polohrubá - (5) |
Herbář - (5) |
Božena Laglerová - (5) |
Přemysl Otakar I. - (5) |
Charlie Hebdo - (4) |