Perokresba ©Miroslav Vomáčka, A4, 9/2014
http://cs.wikipedia.org/wiki/Praga_V3S (vojenský tříosý speciál, lidově zvaný ventra, vétřieska, vejtřaska, VSka nebo Vejda) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Silniční verze Praga S5T (S - silniční, 5T - užitečná hmotnost 5 tun) s vyšší maximální rychlostí za cenu horší průjezdnosti terénem vznikla o tři roky později. Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století.
Svou konstrukcí, spojující nejlepší myšlenky obdobných válečných a poválečných vozů celého světa, na které se podíleli pracovníci několika domácích automobilek, patřila Praga V3S k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby. Díky konstrukci nápravových převodovek (nápravy jsou umístěny vysoko nad osou otáčení kol) má velkou světlost podvozku i při relativně malém průměru kol. Tato konstrukce na jedné straně zajišťuje dobrou průchodnost terénem, ale na druhou stranu omezuje maximální rychlost na 60 km/h.
Vzduchem chlazený dieselový motor je sice poměrně hlučný, ale spolehlivě funguje i v extrémních tepelných podmínkách (s výjimkou obtížných startů za nízkých teplot – motor tenkrát ještě neobsahoval dekompresor a žhavicí svíčky). Pro usnadnění spouštění v zimních podmínkách se vozidla vybavovala nastřikovacím zařízením JIKOV 132 pro vstřikování snadno zápalné směsi (éter) do sacího potrubí.
VENDY atelier - (35) |
Praha - Pražský hrad, Karlův m... - (6) |
Káva - (5) |
Český lev - (5) |
Jawa 250 Speciál - (5) |
Řím - Colloseum - (5) |
Bažant - (5) |
Hodinky - (4) |
Mouka polohrubá - (4) |
Herbář - (4) |
Kapr lysec - (4) |
North American P-51 Mustang - (4) |
Tomáš Baťa - (4) |
Čertík - (4) |
Zetor 25 - (4) |
Zetor 15 - (4) |
Filip Topol - (4) |
Český lev - (4) |
Čarodějnice - (4) |
Fiat 703 traktor - (4) |
Raptor hudebník - (4) |
Praga V3S - fekální vůz - (4) |
Aero 750 Sport Coupé - (3) |
DANA-M2 samohybná kanónová hou... - (3) |